مشعل های صنعتی برای کوره های ذوب، ساخت مشعل گاز سوز، دو سوخته، تجهیزات گازرسانی، مشعل سرعت بالا، مشعل سرعت متوسط

رهرو ایده رایان

شرکت تولیدی و مهندسی

سوالی دارید ؟

09112362680
آدرس کارخانه ما
گیلان، صومعه سرا،شهرک صنعتی(2)، خ نسترن 1
09111857717

مفهوم سیگنال 4 تا 20 میلی آمپ

سیگنال ابزاردقیقی 4 تا 20 میلی آمپ یکی از سیگنال های اساسی در حوزه کنترل و ابزار دقیق است. این سیگنال امروزه یک استاندارد برای ارسال دیتا از یک سنسور یا ترانسمیتر برای یک نمایشگر، کنترلر، PLC و غیره می باشد. برای این مفهوم نیاز است با مفاهیم ترانسدیوسر و ترانسمیتر بیشتر آشنا شویم. برای اینکه کمیت های فیزیکی مثل فشار، دما، پوزیشن، رطوبت، سرعت، شتاب و ... را اندازه گیری نماییم ابتدا باید آن را به سیگنال الکتریکی تبدیل نماییم دستگاهی که این کار را انجام می دهد ترانسدیوسر نام دارد. برای مثال ترانسدیوسر فشار می تواند فشار را به کمیت الکرتیکی تبدیل نماید مثلاً فشار 0 تا 15 بار را به سیگنال الکتریکی 0 تا 15 ولت تبدیل می کند. معمولاً در مدارات داخلی این ترانسدیوسرها اصل پل وتستون وجود دارد که فعلاً به جزییات داخلی آن کاری نداریم. اکنون سیگنال الکتریکی را با دستگاهی به نام ترانسمیتر به یک سیگنال استاندارد جهانی تبدیل می کنیم . سیگنال های استاندارد جهانی بصورت زیر است .

در اين بين سيگنال 4 تا 20 ميلي آمپر بسيار مورد توجه است و به دليل کاهش نویزپذیری، تشخیص قطعی سیم اکثر سنسورهای صنعتی با این استاندارد سازگاری دارند. امروزه مفهوم ترانسدیوسر کمی منسوخ شده و اکثر مفهوم ترانسمیتر جای آن را گرفته است این بدین معنی است که سیگنال فیزیکی مستقیماً به سیگنال استاندارد تبدیل می شود و در واقع یک ترانسمیتر در داخل خود یک ترانسدیوسر را نیز داراست. شکل زیر چند ترانسمیتر را نشان می دهد.

تمامی ترانسمیترهای بالا کمیت فیزیکی را به سیگنال استاندارد تبدیل می کنند و می توانیم در نمایشگر یا PLC آن را رویت کنیم و در لوپ کنترلی خود بکار ببریم. ادامه مبحث در آینده ...