مشعل های صنعتی برای کوره های ذوب، ساخت مشعل گاز سوز، دو سوخته، تجهیزات گازرسانی، مشعل سرعت بالا، مشعل سرعت متوسط

رهرو ایده رایان

شرکت تولیدی و مهندسی

سوالی دارید ؟

09112362680
آدرس کارخانه ما
گیلان، صومعه سرا،شهرک صنعتی(2)، خ نسترن 1
09111857717

کاربرد اکچویتر در صنعت و کنترل مشعل

اکچویتر های برقی و پنوماتیک

اکچویتور (Actuator) در لغت به معنای عملگر است و آخرین تجهیز یک کنترلر است که دستور کنترلی را به اجرا در می‌­آورداکچویترها در صنعت به وفور استفاده می شود. پرکاربرد­ترین موارد مصرف اکچویتورها در باز و بسته کردن شیر­ها است. معمولا از اکچیوتور در مواردی که از لحاظ ایمنی نیاز به قطع سریع جریان است، گشتاور زیادی مورد نیاز است، لزوم دسترسی به شیر از راه دور است و یا دسترسی سریع مورد نیاز است، استفاده می‌­شود. این اکچویتور­ها بسته به نوع منبع انرژی و حرکتی که ایجاد می­‌کنند به دسته­‌های: الکتریکی، هیدرولیکی، پنوماتیکی با حرکت خطی و دورانی تقسیم می­‌شوند. مورد دیگری که با اکچویتر بکار می رود شیر مورد کنترل می باشد. گاهی اکچویتر یک شیر پروانه ای، گاهی یک شیر توپی (ball valve) و گاهی نیز یک شیر گلوب ولو را کنترل می کند. شکل زیر کوپل یک اکچویتر به شیر های مختلف را نشان می دهد.

کوپل انواع اکچویتر به شیر

مورد دیگری که در خصوص اکچویتر می باشد ولتاژ کاری می باشد که می تواند 220 ولت و 24 ولت باشد که از همه متداول تر است و البته برخی موارد ولتاژ سه فاز هم وجود دارد که البته در خصوص اکچویتر های ظرفیت بالا مورد استفاده قرار می گیرد. از نظر کنترلی نیز در دو نوع on/off و سیگنال جریانی 4 تا 20 میلی آمپ می باشند. در نوع on/off مانند یک موتور چپگرد و راستگرد عمل کرده و با اتصال پاور روی ترمینال در جهت راستگرد و یا برعکس گردش می کند. در حالت جریانی با ارسال جریان ابزار دقیقی 4 میلی آمپ اکچویتر شیر را کاملاً می بندد و با ارسال 20 میلی آمپ شیر (پروانه، توپی یا گلوب) کاملاً باز می شود. در پروسه های کنترلی معولاً مدل جریانی ترجیح داده می شود. مشخصه دیگری که در خصوص اکچویترها بکار می رود گشتاور آن می باشد که به صورت نیوتن متر می باشد. مثلاً برای یک شیر توپی 4 اینچ که در مسیر گاز با فشار 60 پوند استفاده می شود می توان از یک اکچویتر 160 نیوتن متر استفاده کرد. شکل زیر نقشه ترمینال بلاک یک اکچویتر مدل on/off  را نشان می دهد.

نقشه الکتریکی

همانطور که در شکل می بینید پایه 2 نول می باشد و با اتصال فاز به پایه 4 یا 5 موتور در جهت راست گرد یا چپگرد می چرخد و می تواند شیر کوپل شده را باز یا بسته کند. همچنین یکسری میکروسوئیچ نیز در مسیر برق با آن سری شده است تا زمانی که به انتهای کورس رسید جریان برق روی موتور را بر دارد. این میکرو سوئیچ ها تقریباً در اکثر اکچویترها وجود دارد و قابلیت تنظیم دارد برای مثال می توان طوری تنظیم کرد که اکچویتر بین 20 تا 80 % کار کند. برای اینکار باید میکرو سوئیچ را طوری تنظیم نمود تا شیر به 20% و 80% رسید عمل نماید.

اکچویتر در کنترل مشعل صنعتی

یکی از روش های کنترل در حوزه مشعل های صنعتی استفاده از اکچویتر در مسیر هوای احتراق و گاز مشعل می باشد بطوریکه اکچویتر به یک شیر پروانه کوپل شده و با توجه افزایش طول شعله با باز کردن شیر پروانه هوا را بیشتر کرده و به همان نسبت در مسیر گاز نیز با باز کردن میزان گاز افزایش یافته و شعله بلند شده و انرژی حرارتی زیاد می شود. برای این روش نیاز به یک کنترل کننده نسبت می باشد که فرمان مورد نظر را به دو اکچویتر هوا و گاز داده و سیستم را کنترل می کند.